آمار بازدید کنندگان
بازدیدهای امروز : 44
بازدیدهای دیروز : 71
کل بازدیدها : 432678
معماری
1 - 1 بررسی Ùˆ تØÙ„یل تعری٠معماری از دیدگاه جدید (مدرن)
دگروگونی های ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØŒ اقتصادی، سیاسی Ùˆ اجتماعی در غرب را Ú©Ù‡ از رنسانس به این سو به وجود آمده است، «Ù…درنیته» Ù…ÛŒ نامند. دسته ای از نویسندگان، «Ù…درنیته» را «Ø§ÛŒØ¯Ù‡ ئولوژی مدرنیسم» Ù…ÛŒ دانند Ùˆ Ù…ÛŒ گویند Ú©Ù‡ رسالت مدرنیسم Ø¯ÙØ§Ø¹ از «Ù…درنیته» است.
مدرنیسم اندیشه Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ است Ú©Ù‡ با اتکا بر آرمانهای «Ù…درنیته»ØŒ با باورهای متعالی (ماوراء الطبیعه) Ùˆ سنت (به معنی آنچه الهی است) مبارزه Ù…ÛŒ کند وبا خرد باوری (Rationalism) Ùˆ نیز انسان باوری (Humanism) Ùˆ بینش دنیوی همراه است.
«Ø¨Ù†Ù‡ ولو» در مورد معماری مدرن چنین اظهار نظر Ù…ÛŒ کند: «Ù‡Ù†Ú¯Ø§Ù…ÛŒ Ú©Ù‡ راجع به معماری مدرن استدلال Ù…ÛŒ کنیم باید متوجه باشیم Ú©Ù‡ این موضوع تنها شامل مجموعه ای از ÙØ±Ù…های نوین نیست، بلکه Ù†ØÙˆÙ‡ ÛŒ جدیدی از تÙکر است (یعنی دارای جهان بینی است) Ú©Ù‡ نتایج آن هنوز کاملاً Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ نشده است (یعنی دارای اصالت، هویت Ùˆ اصول کاملاً متقنی نیست بلکه متکی بر تجربه است) Ùˆ این امکان هست Ú©Ù‡ عادات معنوی Ùˆ روØÛŒ Ùˆ Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Øª ما هنوز هم، هم گام با چیزی Ú©Ù‡ از آن ØµØØ¨Øª Ù…ÛŒ کنیم Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª نکرده باشد (یعنی بر معانی Ùˆ روØÛŒÙ‡ ÛŒ مشخص Ùˆ ثابتی استوار نیست Ùˆ منوط به زمان Ùˆ آینده است).
تعری٠«Ø¨Ù†Ù‡ ولو» از معماری در وهله ÛŒ اول (معماری مدرن ... Ù†ØÙˆÙ‡ ÛŒ جدیدی از تÙکر است) نیز مبین جنبه ÛŒ هستی شناسی معماری است Ùˆ وابسته بودن آن به دیدگاه Ùˆ جهان بینی را تاکید Ù…ÛŒ کند. در وهله ÛŒ دوم (نتایج آن هنوز Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ نشده است) مبین این امر است Ú©Ù‡ معماری مدرن امری نو Ùˆ جدید است، یعنی ÙØ§Ù‚د سابقه است، مقوله ای Ú©Ù‡ ÙØ§Ù‚د سابقه باشد، یعنی ÙØ§Ù‚د اصالت، هویت Ùˆ اصول متقن است.
(Harmony of prpprtion) ، قرینگی (symmetry)، پسندیدگی (شایستگی) (propritety)، و اقتصاد (economy) ناشی و نتیجه می شود.
«Ø³Ø±Ú©Ø±ÛŒØ³ØªÙˆÙررن»ØŒ معمار بزرگ انگلیسی نیز در تعری٠معماری Ú¯ÙØªÙ‡ است:
«Ù…عماری ØØ§ØµÙ„ زیبایی (beauty)ØŒ استØÚ©Ø§Ù… Ùˆ پایداری (Firmness)ØŒ آسایش Ùˆ آسودگی (convenience) است».
«Ø³Ø±Ù‡Ù†Ø±ÛŒ وتن» sir henry wotton)ØŒ 1639- 1568 Ù….) هم در تعری٠معماری سخن «ÙˆÛŒØªØ±ÙˆÙˆÛŒÙˆØ³» را تکرار Ù…ÛŒ کند:
«ÛŒÚ© ساختمان خوب سه شرط دارد: Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ در خور Ùˆ سودمند (commodity) باشد، دارای استØÚ©Ø§Ù… Ùˆ پایداری (Firmness) باشد، Ùˆ مسرت بخش (Delight) باشد».
«Ø¯Ø§ÛŒØ±Ù‡ المعار٠معماری» با استناد به تعاری٠Ùوق، Ùˆ تاکید بر این نکته Ú©Ù‡ Ø·Ø±Ø Ùˆ ساختار معماری، ØØ§ÙˆÛŒ معنی Ùˆ Ù…Ùهوم وسیع تری است Ú©Ù‡ ÙØ±Ø§ØªØ± از جسم Ùˆ کالبد معماری قرار دارد، تعری٠جامع زیر را ارایه Ù…ÛŒ دهد:
«Ù…عماری باید علم Ùˆ هنری تعری٠شود Ú©Ù‡ طراØÛŒ ساختمان را تام با Ú©ÛŒÙیتهای زیبایی (Beauty)ØŒ هندسی (Geomerty)ØŒ عاطÙÛŒ (emotional)ØŒ نیروی معنوی Ùˆ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ (spiritual power)ØŒ رضایتمندی اندیشمندانه (intellectual content) Ùˆ پیچیدگی (complexity)ØŒ سازه سالم (soundness construction)ØŒ برنامه ریزی ساده (convenient planning)ØŒ Ùˆ انواع مخل٠ویژگی های هنری از قبیل دوام Ùˆ ماندگاری (Durabitity)ØŒ مواد Ùˆ Ù…ØµØ§Ù„Ø Ù…Ø·Ø¨ÙˆØ¹ (pleasing colpring)ØŒ رنگ آمیزی خوشایند Ùˆ دلپذیر (agreeable coloring) Ùˆ تزیینات (Decoration)ØŒ آراستگی (serenity) Ùˆ پویایی (Dynamism)ØŒ تناسبات خوب (Good proportions) Ùˆ مقیاس قابل قبول (Acceptable scale)ØŒ Ùˆ بسیاری تداعی های خاطره انگیز (mnemonic)ØŒ Ùˆ همبستگی Ùˆ پیوند با سنتهای پیشین (precedent)ØŒ به همراه داشته باشد».
1 2 - بررسی Ùˆ تØÙ„یل تعری٠معماری از دیدگاه سنتی
سنت Ù…Ø¹Ø±ÙØªÛŒ متعالی است، به معنای ØÙ‚ایق یا اصولی ثابت Ùˆ لایتغیر Ú©Ù‡ دارای منشاای الهی بوده Ùˆ از طریق شخصیت های مختلÙÛŒ معرو٠به رسولان، پیامبران، «Ø§ÙˆØªØ§Ø±Ù‡Ø§»ØŒ «Ù„وگوس» Ùˆ... برای ابنای بشر در اعصار مختل٠ابلاغ Ùˆ آشکار شده است. این اصول در همه ØÙˆØ²Ù‡ های انسانی، اعم از اجتماعی، ØÙ‚وقی، هنر وعلوم تسری داشته است.
اساس کار هنرمندان Ùˆ معماران سنتی بر این طرز تÙکر استوار بوده است Ú©Ù‡ هر چیز طبیعی را انعکاسی از قدرت الهی بر روی زمین Ù…ÛŒ دانستند، بنابراین طبیعت Ùˆ اشیا علاوه بر ارزش مادی، یک ارزش Ùˆ معنای متعالی هم داشتند بدین سبب، آثار آنان به معنای خلق Ùˆ کش٠ابدی در طبیعت نبود، بلکه مظاهر طبیعت در نظرشان هم چون منزلگاه Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ù‡ÛŒ تلقی Ù…ÛŒ شد. به عنوان مثال، معماری «Ú¯ÙˆØªÛŒÚ©» Ú©Ù‡ متعلق به دیدگاه سنتی مسیØÛŒØª در اروپا است، هنری بود Ú©Ù‡ ترکیبی متعادل بین ساختمان، زیبایی شناسی Ùˆ Ù…Ùهوم پدید آورد.
با یک نگاه به کلیه تعاریÙÛŒ Ú©Ù‡ آورده شد، در Ù…ÛŒ یابیم Ú©Ù‡ «Ø²ÛŒØ¨Ø§ÛŒÛŒ» در اکثر تعاری٠و به خصوص در جمع بندی ای Ú©Ù‡ دایره المعار٠معماری از تعاری٠معماری کرده است ØŒ ملØÙˆØ¸ Ùˆ در راس سایر معانی است. علاوه بر این در جمع بندی به جنبه های معنوی Ùˆ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ معماری نیز اشاره دارد اما تعری٠«Ø±Ø§Ø³Ú©ÛŒÙ†» اضاÙÙ‡ بر جنبه های Ùوق، متضمن جهان بینی Ùˆ هستی شناسی در معماری است Ùˆ بدین جهت از سایر ØªØ¹Ø§Ø±ÛŒÙ ÙØ±Ø§Ú¯ÛŒØ±ØªØ±ØŒ کامل تر Ùˆ به دیدگاه سنتی نزدیک تر است.
«Ø±Ø§Ø³Ú©ÛŒÙ†» معماری را هنر Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ تعری٠کرده است، Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ÛŒ Ú©Ù‡ زیبایی را به نمایش Ù…ÛŒ گذارد. از دیدگاه «Ø³Ù†Øª» Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ ÙØ¹Ù„ پروردگار Ùˆ زیبایی خاص او است (ان الله جمیل)ØŒ در نتیجه «Ø²ÛŒØ¨Ø§ÛŒÛŒ» لازمه ÛŒ واقعیت، ØÙ‚یقت Ùˆ وجود است، چرا Ú©Ù‡ خداوند همه چیز را زیبا Ø¢ÙØ±ÛŒØ¯Ù‡ است. به قول «Ø´Ùˆ آن» خداوند معمار بزرگ جهان است ولی او، «Ù…صور یا نقاش» Ùˆ «Ù…جسمه ساز» Ùˆ «Ø®ÙˆØ§Ù†Ù†Ø¯Ù‡» Ùˆ «Ø´Ø§Ø¹Ø±» نیز هست Ùˆ انسان به علت صورت الهی خود، در عین ØØ§Ù„ Ú©Ù‡ یک اثر هنری است یک هنرمند نیز هست. بنابراین از دیدگاه «Ø³Ù†Øª»ØŒ معماری کاری الهی Ùˆ زیبایی لازمه آن است. از طرÙÛŒ معماری را «Ù‡Ù†Ø± Ø§ÙØ±Ø§Ø´ØªÙ† Ùˆ آراستن بنابه توسط انسان» بیان Ù…ÛŒ کنند . استاد «Ø§Ø¹ÙˆØ§Ù†ÛŒ» معتقد است Ú©Ù‡ انسان موجودی است Ú©Ù‡ هم دانا (home sapins) است Ùˆ هم سازنده (Homo faber). یک ØµÙØª انسان- انسانی Ú©Ù‡ بر صورت خداوند خلق شده است- دانایی، Ùˆ ØµÙØª دیگر او سازندگی یا به تعبیر یونانیان (poiesis) است، Ùˆ ØµÙØª سوم او زیبایی است زیرا خداوند او را زیبا Ø¢ÙØ±ÛŒØ¯Ù‡ است Ùˆ او (انسان) زیبایی را دوست دارد چون خالق او زیبایی را دوست دارد (ان الله جمیل Ùˆ ÛŒØØ¨ الجمال). پس هنر با «Ø¯Ø§Ù†Ø§ÛŒÛŒ» (Ù…Ø¹Ø±ÙˆÙØª به ØÙ‚یقت هستی)ØŒ «Ø³Ø§Ø²Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ» (هنر Ùˆ خلاقیت) Ùˆ «Ø²ÛŒØ¨Ø§ÛŒÛŒ» (متعالی Ùˆ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ) Ú©Ù‡ هر سه ØµÙØ§Øª خداوند هستند، همراه است. به عبارت دیگر هنر مظهر Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ù†Ø¯Ú¯ÛŒØŒ خلاقیت Ùˆ توام با زیبایی است در نتیجه هر نوع سازندگی هنر نیست، بلکه هنر آن نوع سازندگی است Ú©Ù‡ با زیبایی توام بوده Ùˆ غایت آن زیبایی Ùˆ بیان زیبایی باشد Ùˆ این انسان مخلوق خداوند است Ú©Ù‡ دارای قوه Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ است، چون Ø±ÙˆØ Ø§Ùˆ از جوهری الهی است (Ù†ÙØ®Øª Ùیه من روØÛŒ) Ùˆ بر مبنای آن به خلق Ùˆ Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ Ù…ÛŒ پردازد Ùˆ بهترین نمونه خلاقیت او هنر است. پس انسان سنتی ÙØ·Ø±ØªØ§Ù‹ زیبایی را دوست دارد Ùˆ عامل ظهور آن است، ØØªÛŒ اگر خود واق٠به این معنی نباشد.
«Ø±Ø§Ø³Ú©ÛŒÙ† نویسنده Ùˆ متÙکری است Ú©Ù‡ توجه او به طور نظری متوجه تمام ØÙ‚ایق موجود در دنیا است.
چیزی Ú©Ù‡ دلالت بر تÙکر سنتی «Ø±Ø§Ø³Ú©ÛŒÙ†» دارد. وسعت نظر «Ø±Ø§Ø³Ú©ÛŒÙ†» از بینش او نسبت به معماری Ùˆ بعد متعالی Ùˆ کیهان شناسانه ای Ú©Ù‡ برای آن قایل است، ناشی Ù…ÛŒ شود به همین دلیل است Ú©Ù‡ تنها راه بهبود Ùˆ Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù…Ø¹Ù…Ø§Ø±ÛŒ را بازگشت به ÙØ±Ù…های قرن سیزدهم (معماری گوتیک) Ù…ÛŒ داند Ùˆ پرچم دار اØÛŒØ§ÛŒ سبک «Ù†Ø¦ÙˆÚ¯ÙˆØªÛŒÚ©» Ù…ÛŒ شود.
تعری٠«Ø±Ø§Ø³Ú©ÛŒÙ†» بی زمان است. او معماری را به طور Ú©Ù„ÛŒ Ùˆ برای هه زمان ها تعری٠کرده است، بلکه به این خاطر است Ú©Ù‡ او از پنجره ÛŒ سنت به هنر Ùˆ معماری نگاه Ù…ÛŒ کند. او هنر را پدیده ای ÙØ±Ø§ØªØ± از آن Ù…ÛŒ داند Ú©Ù‡ ØµØ±ÙØ§Ù‹ به نام یک اثر هنری Ùˆ ÙØ±Ø¯ÛŒ خوانده شود. او به این ØÙ‚یقت بس مهم توجه دارد Ú©Ù‡ هنر سنتی اکثراً زیبایی ظاهری را نادیده Ù…ÛŒ گیرد. این بدین معنی نیست Ú©Ù‡ هنر سنتی به زیبایی ظاهری توجه ندارد، بلکه Ù‡Ø¯ÙØ´ از زیبایی ظاهری بیش از هر چیز یاد آوری ØÙ‚یقتی معنوی Ùˆ متعالی است. بنابراین از جنبه ÛŒ رمزی Ùˆ تمثیلی معماری Ùˆ نیز از ÙØ§ÛŒØ¯Ù‡ ÛŒ آن برای اعمال آیینی (یعنی Ø±ÙˆØ Ù…Ø¹Ù†ÙˆÛŒ Ùˆ جمعی اجتماع) خبر Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ Ùقط Ù…ÛŒ تواند از دیدگاهی شناختی Ùˆ مشاهده ای Ø¹Ø±ÙØ§Ù†ÛŒ سرچشمه Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ باشد. بنابر عقیده ÛŒ «Ø´ÙˆØ¢Ù†» ذوق شخصی عاملی سنجش ناپذیر است Ùˆ عنصری ÙØ±Ø¹ÛŒ در هنر Ù…ØØ³ÙˆØ¨ Ù…ÛŒ شود در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³ معماری دارای دو بعد است؛ (معماری= هنر+ ÙÙ†) بدین معنی Ú©Ù‡ از یک بعد با علوم دقیقه مثل ریاضیات، Ùیزیک، ایستایی Ùˆ غیره مرتبط است Ùˆ از بعد دیگر با علوم ظریÙÙ‡ یعنی هنر، زیبایی Ùˆ زیبایی شناسی مربوط Ù…ÛŒ شود. در این ارتباط سه نکته مهم وجود دارد:
نکته اول اینکه ØªÙØ§ÙˆØª اساسی این رشته با رشته های دیگر در ماهیت آن Ù†Ù‡ÙØªÙ‡ است Ùˆ به نظر Ù…ÛŒ رسد Ú©Ù‡ تا این موضوع درست تبیین نشود، اختلا٠دیدگاهها روشن Ùˆ مشخص نخواهد شد Ùˆ تا اختلا٠دیدگاهها به طور ÙˆØ§Ø¶Ø Ù…ÙØ§Ù‡Ù…Ù‡ نشود، هر چند سایر مشکلات بر طر٠شود، معضل آموزش معماری کماکان باقی خواهد بود Ùˆ معماری ما راه به جایی نمی برد. این نکته ای است Ú©Ù‡ معماری Ùˆ آموزش طراØÛŒ آن را پیچیده تر Ùˆ ØØ³Ø§Ø³ تر از رشته های دیگر نشان Ù…ÛŒ دهد Ùˆ شاید یکی از دلایل اقبال دانش پژوهان به این امر نیز باشد.
نکته ÛŒ دوم این است Ú©Ù‡ در این دقت Ùˆ توجه، اغلب توجهات به بعد اول معماری، یعنی علوم دقیقه Ú©Ù‡ ما آن را جنبه های ظاهری (مادی) معماری Ù…ÛŒ نامیم، جلب Ù…ÛŒ شود Ùˆ جنبه های باطنی Ùˆ درونی (معنوی) Ùˆ معماری Ú©Ù‡ از بعد علوم ظریÙÙ‡ (هنر Ùˆ زیبایی شناسی) نشات Ù…ÛŒ گیرد، مورد بی Ø§Ù„ØªÙØ§ØªÛŒ واقع Ù…ÛŒ شود Ùˆ این امری است Ú©Ù‡ امروزه به خصوص نزد ما دانشگاهیان به شدت مغÙول واقع شده است.
نکته ÛŒ سوم این است Ú©Ù‡ امروزه در Ù…Ø¨Ø§ØØ« نظری معماری، واژه ÛŒ «Ù‡ÙˆÛŒØª» (ldentity) بسیار به کار Ù…ÛŒ رود. ولی به نظرمی رسد، به کار بردن این Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ùˆ Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Øª دیگر از قبیل، «Ø§ØµØ§Ù„ت»ØŒ «Ù…عنویت» «Ø§Ù„گوهای ازلی»ØŒ «Ú©Ø«Ø±Øª»ØŒ «ÙˆØØ¯Øª»ØŒ Ùˆ غیره، بیشتر بر اساس Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª ÙØ±Ø¯ÛŒ Ùˆ متکی به عقلانیت مادی Ùˆ Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ گر یا به عبارت دیگر نشات از «Ø¹Ù‚Ù„ استدلال گر» (Rational) Ùˆ به قول «Ø´ÙˆØ¢Ù†» مبتنی بر Ù†ÙØ³Ø§Ù†ÛŒØ§Øª Ùˆ به Ú¯ÙØªÙ‡ ÛŒ «Ú¯Ù†ÙˆÙ†» مبتنی بر «Ø³Ø§Ù†ØªÛŒ مانتالیسم» است.
از آنجا Ú©Ù‡ «Ù‡ÙˆÛŒØª» به معنی «ØÙ‚یقت Ø´ÛŒ یا شخص Ú©Ù‡ مشتمل بر ØµÙØ§Øª جوهری او باشد» Ù…Ùهومی است Ú©Ù‡ یک اثر (مثل یک اثر معماری) یا یک موجود (مثل انسان) را به اصل، ریشه، ذات Ùˆ مبدا خودش متصل Ù…ÛŒ کند، بنابراین اگر این معنی را در مورد «Ù‡ÙˆÛŒØª» بپذیریم؛ «Ù‡ÙˆÛŒØª معماری»ØŒ یعنی اصل Ùˆ ریشه ÛŒ معماری، بیشتر از یکی نمی تواند باشد. در این صورت Ø§Ø®ØªÙ„Ø§ÙØ§Øª از آنجا ناشی Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ استنباط Ùˆ درک عمیقی از تعابیر Ùˆ Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… Ùˆ به خصوص شناخت صØÛŒØÛŒ از دستگاههای Ùکری ای Ú©Ù‡ این Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… در آنها تعری٠می شوند، یعنی «Ø³Ù†Øª» (Tradition) Ùˆ «ØªØ¬Ø¯Ø¯» (modernity) نداریم.
برای روشن شدن دیدگاهها، تبیین معنای «Ø³Ù†Øª»ØŒ «ØªØ¬Ø¯Ø¯»ØŒ Ùˆ به خصوص «Ù‡Ù†Ø±»(ART) Ùˆ «Ø²ÛŒØ¨Ø§ÛŒÛŒ» (Beauty) Ùˆ «Ù…عماری» (Architecture)ØŒ در نظام های Ùکری یاد شده، لازم به نظر Ù…ÛŒ رسد. زیرا عدم درک درست Ùˆ صØÛŒØ از Ù…Ùهوم این Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Øª Ùˆ خلط معنی Ùˆ تعری٠آنها با یکدیگر (به ویژه دو Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø³Ù†Øª Ùˆ تجدد)ØŒ اساس Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù معماری معاصر ما را تشکیل Ù…ÛŒ دهد Ùˆ بر خلا٠تصور، معماری امروز ایران نه سنتی، نه Ù…Ùهومی یا «Ù…عنی گر» (conceptual) (به غیر از تعداد بسیار معدودی) Ùˆ نه مدرن (به همه مشتقاتش) است، بلکه معماری امروز ایران معماری اضداد است؛ معماری ای بی هویت با انباشتی از رونویسی های زشت از سبک های مختل٠بیگانه.
«Ø§Ù†Ø¨Ø§Ø´ØªÙ† بی نظم ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯Ù‡Ø§ÛŒ گوناگون، تمدن نیست بلکه ØªÙˆØØ´ است».
«ØªØ¹Ø±ÛŒÙ» به معنی شناساندن Ùˆ ØÙ‚یقت امری را برای کسی آشکار کردن است. به یک معنای دیگر «ØªØ¹Ø±ÛŒÙ» مشتمل بر جهان بینی است Ùˆ علاوه بر اینکه ØÙ‚یقت امری را بیان Ù…ÛŒ کند، دیدگاه تعری٠کننده را نیز در بر دارد. بنابراین هر تعریÙÛŒ در یک دستگاه نظام Ùکری معنی Ù…ÛŒ دهد پس لازم است قبل از هر ØªØ¹Ø±ÛŒÙØŒ دستگاه Ùکری ای را Ú©Ù‡ تعری٠به آن تعلق دارد، مشخص کنیم اما به طور Ú©Ù„ÛŒ ما در دنیای امروز دو نوع نظام Ùکری تمدن ساز بیشتر نداریم: «ØªÙ…دن سنتی» Ùˆ «ØªÙ…دن مدرن». از طرÙÛŒ یکی از نمادهای بارز هر تمدنی معماری Ùˆ هنر آن است اصلاً کلمه «ØªÙ…دن» به ÙØ§Ø±Ø³ÛŒØŒ از کلمه ÛŒ عربی «Ù…دن» یا ØŒ«Ù…دن» یا «Ø´Ù‡Ø±» Ù…ÛŒ آید. یعنی «Ø´Ù‡Ø± نشینی» Ùˆ «Ø´Ù‡Ø±» یعنی داشتن ساختمان Ùˆ معماری. به همین جهت، تغییر معماری Ùˆ شهر سازی، تغییر لباس، Ùˆ تغییر کلیه چیزهایی Ú©Ù‡ به Ø±ÙˆØ Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† نزدیک تر هستند، Ùˆ اثر خیلی مهمی در زندگی روزانه ÛŒ انسان دارند، Ùˆ بسیاری از اینها به دست خود Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ این تمدنها ساخته شده اند. در این میان معماری از همه بارزتر است زیرا علاوه بر تبیین علم Ùˆ ÙÙ† آوری زمانه ÛŒ خود، جهان بینی یک تمدن را نیز مشخص Ù…ÛŒ کند. با این ÙØ±Ø¶ ابتدا به تعری٠معماری Ù…ÛŒ پردازیم Ùˆ سپس تعری٠معماری را در دو نظام Ùکری «Ø³Ù†ØªÛŒ» Ùˆ«Ù…درن» مورد بررسی Ùˆ تØÙ„یل قرار Ù…ÛŒ دهیم.
اولین تعری٠معماری Ú©Ù‡ در «Ø¯Ø§ÛŒØ±Ù‡ المعار٠معماری» دان استناد شده است Ùˆ تعریÙÛŒ دانشگاهی (Academic) Ù…ØØ³ÙˆØ¨ Ù…ÛŒ شود، متعلق به «Ø¬Ø§Ù† راسکین» Ù…ÛŒ باشد Ú©Ù‡ در کتاب «Ù‡Ùت مشعل معماری» (1849 Ù…) خود، معماری را چنین تعری٠کرده است:
«Ù…عماری هنر Ø§ÙØ±Ø§Ø´ØªÙ† Ùˆ آراستن بنا به توسط انسان است... Ú©Ù‡ سیما Ùˆ منظر آن به سلامت روانی Ùˆ دماغی انسان، نیرو Ùˆ سرور Ù…ÛŒ بخشد، Ùˆ بیشتر از آنکه بر عملکرد Ùˆ کاربری تاکید کند، بر زیبایی شناسی Ùˆ Ù…Ùید بودن Ùˆ جنبه ها Ùˆ دیدگاهای معنوی تاکید دارد... معماری با نظم Ùˆ انتظامی مطمئن Ùˆ خارج از زاویه Ùˆ آشوب مربوط Ù…ÛŒ شود. دارای سازمانی Ù…ØÚ©Ù… Ùˆ استوار است، دارای هندسه ای قوی است، Ùˆ مهم تر از همه (معماری) Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ÛŒ است Ú©Ù‡ زیبایی را به نمایش Ù…ÛŒ گذارد Ùˆ از یکنواختی Ùˆ کسالت آوری به دور است.
تعری٠دیگری Ú©Ù‡ در ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ معماری آمده است مربوط به «ÙˆÛŒØªØ±ÙˆÙˆÛŒÙˆØ³» معمار معرو٠رومی است Ú©Ù‡ در طلیعه ظهور مسیØÛŒØª معماری را چنین تعری٠کرده است:
«Ù…عاری از نظم (Order)ØŒ سازواره Ùˆ آرایش (Arrangenent)ØŒ تناسبات (Eurhthmy)ØŒ هماهنگی در تناسبات ظهور استادانی چون «Ù„ئونارو داوینچی» (Leomaedo da vinci)ØŒ «Ù…یکل آنژ» (Michelangelo) ØŒ «Ø±Ø§Ùائل» (Ralhoel)ØŒ «Ø¬ÙˆØ±Ø¬ÙˆÙ†Ù‡» (Giprgione)ØŒ «ØªÛŒ سین» (Titian)ØŒ Ú©Ù‡ تمایزی با هنرمندان خود داشتند، متراد٠است.
1 – 3 - تعاری٠معماری از دیدگاه معماران معرو٠دنیا
ویتروویوس :
این معمار معرو٠رومی عقیده دارد که معماری از نظم ، سازواره و آرایش ، تناسبات ، هماهنگی در تناسبات ، قرینگی ، پسندیدگی و اقتصاد ناشی می شود .
Ø³Ø±Ú©Ø±ÛŒØ³ØªÙˆÙØ± رن :
معمار بزرگ انگلیسی در تعری٠معماری Ú¯ÙØªÙ‡ است معماری ØØ§ØµÙ„ زیبایی ØŒ استØÚ©Ø§Ù… Ùˆ پایداری ØŒ آسایش Ùˆ آسودگی است .
سر هنری ونن :
در تعری٠معماری سخن ویتروویوس را تکرار کرده است .
لوکور بوزیه :
معمار مدرنیست ÙØ±Ø§Ù†Ø³ÙˆÛŒ در مورد معماری چنین Ú¯ÙØªÙ‡ است در کار معماری واقعه غیر قابل انکاری رخ Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ طلوع آن در هر Ù„ØØ¸Ù‡ خلاقیت است .
آلبرتو پرزگومز :
از معماران معاصر جهان معماری را کاری شاعرانه و استعاره ای از عالم وجود که مبین نوعی هستی شناسی است تعری٠کرده است .
دکتر نصر :
معماری را هنری برای نظم بخشیدن به ÙØ¶Ø§ Ù…ÛŒ داند .
دایره المعار٠معماری با استناد به تعاری٠Ùوق Ùˆ تاکید بر این نکته Ú©Ù‡ Ø·Ø±Ø Ùˆ ساختار معماری ØØ§ÙˆÛŒ معنی Ùˆ Ù…Ùهوم وسیع تری است Ú©Ù‡ ÙØ±Ø§ØªØ± از جسم Ùˆ کالبد معماری قرار دارد ØŒ تعری٠جامع زیر را ارائه Ù…ÛŒ دهد:
« معماری باید علم Ùˆ هنر تعری٠شود Ú©Ù‡ طراØÛŒ ساختمان را توأم با Ú©ÛŒÙیت های زیبایی ØŒ هندسی ØŒ عاطÙÛŒ نیروی معنوی Ùˆ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ رضایتمندی اندیشمندانه Ùˆ پیچیدگی سازه سالم ØŒ Ùˆ پیوند با سنت های پیشین را به همراه داشته باشد »

